Upozornění
Tato nabídka volitelných předmětů je určena studentům nižšího gymnázia a 2. ročníku (všeobecné zaměření i živé jazyky). Pro současný 3. ročník platí původní volba (zde).
Volitelné předměty si vybírají již žáci nižšího gymnázia, a to do sekundy, tercie a kvarty. Mají možnost vždy vybírat ze dvou předmětů a tato nabídka je stálá.
Na vyšším gymnáziu si volitelné předměty vybírají žáci do třetího (septimy) a čtvrtého ročníku (oktávy). Nabídka je širší a možnosti výběru se upravují dle zájmu žáků a rozhodnutí příslušných předmětových komisí.
Ve třetím ročníku žáci v zaměření živé jazyky studují tři volitelné předměty. Jeden je jednohodinový a dva dvouhodinové (celkem tedy 5 hodiny týdně). Žáci všeobecného zaměření mají dva dvouhodinové předměty (celkem tedy 4 hodiny týdně).
Ve čtvrtém ročníku žáci zaměření živé jazyky pokračují v jednohodinovém předmětu a vybírají si další tři předměty (jeden dvouhodinový a dva tříhodinové, celkem tedy 9 hodin týdně). Žáci všeobecného zaměření mají tři volitelné předměty (jeden dvouhodinový a dva tříhodinové, celkem tedy 8 hodin týdně).
Volitelné předměty se dají rozdělit do několika typů:
Tato nabídka volitelných předmětů je určena studentům nižšího gymnázia a 2. ročníku (všeobecné zaměření i živé jazyky). Pro současný 3. ročník platí původní volba (zde).
jednoletý volitelný předmět pro sekundu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Cílem vyučovacího předmětu Člověk a příroda je na základě postupů přibližujících proces výzkumné práce (pozorování, pokusy, …) a zahrnujících takové formy, jako je skupinová práce, práce v terénu a v pracovně, dlouhodobější projektová práce, vést žáky k osvojení odlišných přístupů k učivu jako takovému a k zvýšení motivace se v rámci budoucího studia zajímat o učivo, které jde napříč výše uvedenými předměty.
Vyučovací předmět Člověk a příroda vede žáky k poznání a pochopení vztahů mezi člověkem a prostředím ve kterém žije. Výuka přibližuje základní principy přírodních zákonitostí z různých úhlů pohledu a vede žáky k osvojení znalostí z oblasti vzájemných interakcí člověka a přírodních procesů. Na základě toho si pak žáci uvědomují trvalé hodnoty zdravého životního prostředí a poznávají reálné nároky udržení jeho kvalit v konfrontaci s potřebami současné společnosti.
jednoletý volitelný předmět pro sekundu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Vyučovací předmět Společenský styk a jazyková komunikace má seznámit žáka se základními pravidly společenského chování, společenského styku a vystupování na veřejnosti i v soukromí. Pravidla chování člověka ve společnosti, které je obecně přijatelné a žádoucí, tzv. slušné chování, je žákům prováděno převážně formou aktivačních a zážitkových metod. Předmět podává souhrn základní etikety, jedná se o souhrn společenských zvyklostí, které by mladým lidem měly umožnit efektivně přežít a chránit je před společenskými úrazy v době jedenadvacátého století.
K základním pilířům ve vzdělání gymnaziálního žáka bezpochyby náleží zvládnutí jazykové komunikace tak, aby se mohl velmi dobře uplatnit ve své budoucí profesi. Předmět se proto věnuje obecnému pojetí komunikace, osobnosti člověka, sociálnímu vnímání, verbální a neverbální komunikaci, poslouchání a naslouchání. Žák je v rámci tohoto předmětu obeznámen s oblastmi praktického uplatňování komunikativních dovedností. Základní komunikační poznatky jsou aplikované na konkrétní situace. Cílem vyučovacího předmětu je to, že žáci získávají jakýsi kodex do života společnosti. Pravidla společenského chování a styku jsou společně trénovaná prostřednictvím modelových situací.
jednoletý volitelný předmět pro tercii
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Hlavním cílem předmětu je usilovat o rozvoj smyslového vnímání, cítění a myšlení a využívat psaní jako prostředek rozvíjející myšlení, jako prostředek relaxace. Předmět podporuje rozvoj samostatnosti a komunikační sebejistoty a současně se podílí na rozvoji mravní stránky charakteru autora.
Studenti si procvičí různé formy psaní příběhů, osvojí si užití spisovného i nespisovného jazyka v písemném projevu a dokáží vystihnout podstatu a charakter literárních pojmů a žánrů. Součástí předmětu je i průběžné vytváření deníku nebo příběhu, ale také dramatizace textu či spontánní tvorba textů.
jednoletý volitelný předmět pro tercii
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět seznamuje žáky s jejich regionem z hlediska geografického, kulturního, hospodářského, společenského a historického.
Studenti se seznamují s dějinami regionu a jejich specifiky, historickými místy a stavbami a pozicí regionu v historických etapách.
Poznávají geografická specifika regionu a jejich vliv na život a fungování oblasti, analyzují život v regionu i z hlediska ekologické zátěže.
Součástí předmětu je i seznámení s hospodářstvím oblasti a rozložením obyvatelstva. Studenti se seznamují s centry jednotlivých mikroregionů a představují i obce, v nichž žijí. Nedílnou součástí předmětu jsou i současné a historické osobnosti Příbramska.
jednoletý volitelný předmět pro kvartu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Cílem předmětu je naučit žáky řadě dovedností, které jsou pro vytváření uměleckých děl nezbytné. Jde především o psychosomatické dovednosti, tedy o rozvíjení schopností slovní a mimoslovní komunikace, kultivování hlasového, tělesného projevu jako prostředků sdělování o světě, o sobě, o druhých a jako prostředků vytváření jevištní postavy. Dále rozvíjení herních dovedností, tedy schopnost přijímat fiktivní situace a fiktivní prostor a v nich dramaticky jednat.
Dalším nutným předpokladem pro dramatickou tvorbu jsou pak sociálně komunikativní dovednosti( komunikace, kooperace, reflexe, sebereflexe). Žáci se v dramatické výchově dále seznamují s postupy tvorby dramatického tvaru, tedy se základy dramaturgie, režie, scénografie, scénické hudby, herecké tvorby.
Vlastní výuka Dramatické výchovy je doplněna organizováním návštěv divadelních představení v rámci mimoškolních aktivit školy.
jednoletý volitelný předmět pro kvartu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Vyučovací předmět Sport a relaxace sestává ze dvou učebních celků.
První část je zaměřena na prohloubení učiva v oblasti vybraných sportovních odvětví. Žáci jsou vedeni k prohloubení znalostí v oblasti historie a vývoje sportovních disciplín a postavení sportu v současném světě. V této části vyučovacího předmětu Sport a relaxace si žáci rozšiřují znalosti a dovednosti v oblasti sportovních pravidel jednotlivých sportovních odvětví a v rozhodování turnajů a sportovních soutěží. Žáci jsou též vedeni k prosazování myšlenek olympismu a fair play ve sportu.
Druhý učební celek vyučovacího předmětu Sport a relaxace je zaměřen na relaxaci ve sportu. Žáci poznávají různá protahovací, uvolňovací a relaxační cvičení a dovedou je aplikovat v závislosti na druhu sportovního zatížení. Žáci jsou vedeni k identifikaci sportu jako relaxace fyzické a psychické zátěže.
Chodíte do primy, sekundy nebo tercie? Vybíráte si volitelný předmět na příští rok? Nebo se jen chcete s jejich nabídkou seznámit?
Podívejte se na reportáž o volitelných předmětech na nižším gymnáziu, kterou školní televize GymTV odvysílala v březnu 2020. Pedagogové, kteří v daný školní rok předměty vyučovali, hovořili o jejich náplni.
Autorkou je Magdaléna Studená, studentka kvarty ve školním roce 2019-20.
1. VOLITELNÝ PŘEDMĚT (POUZE ZAMĚŘENÍ ŽIVÉ JAZYKY)
dvouletý volitelný předmět pro 3. a 4. ročník oboru Živé jazyky
hodinová dotace: 1 hodina / týden
Předmět Biologie v angličtině umožní studentům blíže se obeznámit s novou slovní zásobou a již známou použít v nových souvislostech. Výuka učiva v angličtině také poskytne studentům rozšíření již dříve nabytých znalostí z oboru přírodních věd.
dvouletý volitelný předmět pro 3. a 4. ročník oboru Živé jazyky
hodinová dotace: 1 hodina / týden
Vyučovací předmět Společenské vědy v angličtině poskytuje studentům základní vědomosti a orientaci v oblasti společenských věd prostřednictvím anglického jazyka. Napomáhá rozvíjet logické myšlení a schopnosti jasně formulovat a vyjadřovat názory v cizím jazyce. Rovněž pomáhá studentům poznávat svět kolem sebe a zároveň rozvíjí jejich jazykové dovednosti.
dvouletý volitelný předmět pro 3. a 4. ročník oboru Živé jazyky
hodinová dotace: 1 hodina / týden
Vyučovací předmět Zeměpis v angličtině poskytuje vědomosti v oboru zeměpis prostřednictvím anglického jazyka. Napomáhá rozvoji kritického myšlení a logického usuzování v cizím jazyce. Během studia si žáci osvojí slovní zásobu na vybraných kapitolách z obecné fyzické geografie, socioekonomické a v 2. roce studia z geografie regionální.
Žák vybírá jeden předmět předmět z tabulky výše. Tento předmět je určen pouze pro zaměření Živé jazyky a je dvouletý, žáci Všeobecného zaměření vybírají až tabulky 2. volitelný předmět.
2. VOLITELNÝ PŘEDMĚT (OBĚ ZAMĚŘENÍ)
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Žáci volí zaměření předmětu:
Vyučovací předmět Zeměpis v angličtině poskytuje vědomosti v oboru zeměpis prostřednictvím anglického jazyka. Napomáhá rozvoji kritického myšlení a logického usuzování v cizím jazyce. Během studia si žáci osvojí slovní zásobu na vybraných kapitolách z obecné fyzické geografie, stejně jako socioekonomické.
Vyučovací předmět Společenské vědy v angličtině poskytuje studentům základní vědomosti a orientaci v oblasti společenských věd prostřednictvím anglického jazyka. Napomáhá rozvíjet logické myšlení a schopnosti jasně formulovat a vyjadřovat názory v cizím jazyce. Rovněž pomáhá studentům poznávat svět kolem sebe a zároveň rozvíjí jejich jazykové dovednosti.
Předmět Biologie v angličtině umožní studentům blíže se obeznámit s novou slovní zásobou a již známou použít v nových souvislostech. Výuka učiva v angličtině také poskytne studentům rozšíření již dříve nabytých znalostí z oboru přírodních věd.
Předmět Angloamerická literatura se zabývá vybranými žánry a knihami význačných tvůrců. V předmětu je zohledněn kánon školy. V hodinách se pracuje s ukázkami z děl v originále, probíhají diskuze a prezentace knih, které studenty mimořádně zaujaly, včetně knih ze současné doby.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Konverzace je určena především pro studenty, kteří již němčinu v předešlých letech studovali a uvažují o složení maturity nebo jazykového certifikátu (B1). Volitelný předmět je zaměřený na praktický nácvik komunikace v běžných situacích, důraz je kladen na rozvoj všech řečových dovedností (mluvení, poslech, čtení, psaní) a rozvoj komunikativních strategií.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Konverzační, zaměřený na nácvik komunikace v běžných situacích, důraz na rozvoj řečových, poslechových i písemných dovedností, příprava na mezinárodní jazykové certifikáty v úrovních B1 a B2
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Konverzace je otevřena pro žáky, kteří za sebou mají 2 roky studia francouzštiny ve čtyřletém studijním oboru či 4 roky v případě oboru osmiletého. Hlavním cílem semináře je především rozvíjení praktických řečových dovedností. Učivo je členěno do oddílů, které představují základní komunikační situace běžného života. Při výuce se využívají pracovní listy vytvořené v rámci projektu ŠKIT a další doprovodné materiály, orientované na rozšiřování praktické slovní zásoby, tvorbu dialogů a porozumění mluvenému slovu. Počítá se i s cvičeními zaměřenými na získání mezinárodního certifikátu DELF.
Žák vybírá jeden předmět.
Nelze volit stejné zaměření jako u 1. volitelného předmětu (platí pro zaměření Živé jazyky)
3. VOLITELNÝ PŘEDMĚT (OBĚ ZAMĚŘENÍ)
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu nebo 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je zaměřen na práci s GIS – geografickým informačním systémem. Jedná se o nástroj pro práci s velkým množstvím digitálních informací o území, prostřednictvím kterého je možné vyhledávat, třídit a analyzovat informace a vytvářet tématické mapy. Seminář je multimediálně zaměřen se zapojením moderních informačních technologií. Výuka probíhá především v učebně informatiky.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy farmakologie a s působením škodlivých látek na živé organismy. Studium tohoto předmětu rozšíří vaše znalosti z chemie a z biologie a napomůže vám v utváření potřebných souvislostí. Farmakologie je věda studující interakce látek a organismu na všech úrovních složitosti. Zabývá se léčivy, jejich strukturou a mechanismem působení v těle. Toxikologie je věda o jedech, nebo látkách toxicky působících. Volitelný předmět Lékařská chemie a toxikologie je určený především pro zájemce o studium na všech VŠ přírodovědného zaměření (lékařské, farmaceutické, chemické, veterinární a další). Nabyté vědomosti a kompetence ale jistě najdou uplatnění i v praktickém životě.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Seminář je zaměřen na hlubší analýzu děl české a světové literatury.
Součástí je práce s filmovými a divadelními adaptacemi těchto děl a v případě zájmu i vlastní tvorba studentů.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět navazuje a rozvíjí výuku dějepisu a základů společenských věd. Je zaměřen na poznávání a pochopení dějin od začátku minulého století do poloviny 60. let 20. století. Žáci si prohlubují a rozšiřují praktické znalosti o vývoji Evropy a ostatního světa tohoto období. Sledují chronologicky hlavní události tohoto období, hodnotí je a hledají mezi nimi souvislosti. Srovnávají vývoj jednotlivých oblastí Evropy a světa. Sledují střetávání Evropy a ostatních světadílů. Rozvíjejí znalosti významných osobností evropských a světových dějin a hodnotí jejich roli v dějinách. Snaží se pochopit „filozofii a duši“ minulého století. Hledají souvislosti a odkaz 20. století v současném světě.
Výuka je založena na práci s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti. Žáci získávají dovednosti při práci s dobovými materiály – dokumenty, fotografiemi, filmy, zvukovými nahrávkami. Kriticky hodnotí roli medií v dějinách, manipulování a zkreslování historických událostí.
Předmět doporučujeme pro žáky se zájmem o studium historie, práva, společenských věd, politologii příbuzných oborů.
Na toto studium navazuje ve 4. ročníku (oktávě) předmět Mezníky moderní doby.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
V rámci předmětu si studenti rozšíří informace z buněčné biologie, biologie virů, prokaryotních organismů a hub.
Obsah je zaměřen především na stavbu buňky a buněčných organel, rozmnožování buňky a buněčný metabolismus, na rozšíření vědomostí z biologie virů, bakterií a hub, prohloubení informací o infekčních onemocněních, o látkovém a nervovém řízení organismů. Studenti se učí propojovat získané informace.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Cílem tohoto předmětu je seznámit zájemce se základy programování, pochopit základní programovací struktury a algoritmy. Žáci budou vytvářet programy pro roboty, kteří budou řešit praktické úlohy. Seznámí se se základy robotiky (principy fungování robotů), různými typy snímačů a jejich využitím při stavbě robotů. Budou stavět a programovat roboty, kteří budou řešit různé praktické úlohy. Proniknou do tajů moderních technologií. Získané znalosti využijí při studiu na vysokých školách technického zaměření.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Studenti se seznamují se základními psychologickými fenomény, s psychologickými směry a školami, zabývají se poznáváním svých osobnostních vlastností a využívají svoje znalosti a dovednosti v oblasti psychohygieny a psychoterapie. Součástí výuky je také problematika zdravého vývoje osobnosti a zvládání náročných životních situací, v nichž se projevuje odlišný přístup světa mužů a žen. Jde o to, aby studenti dokázali najít cestu k sobě, přes toto pochopení pak hledali cesty k ostatním.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Seminář zaměřený na problémy a aktuální dění ve světě i v ČR a na mezioborová témata (energie – ropa, globalizace, světový obchod, mezinárodní organizace, náboženství, ekologie, migrace apod.). Je určen pro zájemce o zeměpis a uchazeče o studium na VŠ v oborech geografie, cestovního ruchu, politologie, ekonomie, práv a dalších.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu nebo 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je zaměřen na rozšiřování vědomostí a znalostí z fyzikálních oblastí, které se v rámci běžné výuky neprobírají. Žáci se tak například seznámí se základy teorie relativity a elektroniky, rozšíří si znalosti z mechaniky, elektřiny, magnetismu a dalších.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je vyhrazen začátečníkům, kteří si francouzštinu vybrali jako 3. cizí jazyk. Cílem výuky je naučit žáky základům francouzského jazyka tak, aby po seznámení se s principy francouzské výslovnosti, gramatiky a výstavby textu zvládli elementární komunikační situace. Základem výuky bude tvorba dialogů, poslechová cvičení, práce s jednoduššími francouzskými texty a audiovizuálními dokumenty. V případě zájmu a motivace si mohou žáci své jazykové dovednosti rozšířit v následujícím ročníku, kdy bude nabízena navazující konverzace.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Tento seminář je určen pro začátečníky, kteří chtějí studovat němčinu jako svůj 3. cizí jazyk. Pozornost výuky bude zaměřena na praktický nácvik mluvené, čtené i psané formy jazyka a základních gramatických pravidel.
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Zaměřený na nácvik komunikace v běžných situacích, důraz na rozvoj řečových, poslechových i písemných dovedností, rozšířený o reálie, jazyková průprava do úrovně B1
jednoletý volitelný předmět pro 3. ročník oboru Živé jazyky
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Využitím laboratorních prací ve výuce chemie a biologie vytváříme podporu a hlubší osvojení teoretických poznatků, které žáci přijímají během hodin chemie. Pokusy se začaly používat již v 17. století, kdy byly používány demonstrativně k doprovodu přednášek univerzitních profesorů. Na českých školách jsou praktická cvičení součástí výuky již od roku 1870.
Žák vybírá jeden předmět.
Tímto symbolem označené předměty lze absolvovat také ve 4. ročníku.
Tento předmět je určen pouze pro žáky zaměřeníoboru Živé jazyky.
4. VOLITELNÝ PŘEDMĚT (OBĚ ZAMĚŘENÍ)
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Cílem tohoto předmětu, vyučovaného v angličtině, je seznámit studenty s některými základními díly anglicky psané literatury. Jsou rozvíjeny „reading skills“ a „writing skills“ a kritické percepce literatury. Součástí předmětu je četba prózy a poezie, četba sekundární literatury, diskuse nad textovými významy a podpora samostatné tvorby.
Na závěr je vypracována závěrečná práce ve formě eseje na zvolené literární téma.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět rozšiřuje informace z biologie člověka a genetiky. Studenti jsou vedeni k pochopení vztahů mezi strukturou a funkcí orgánů, k používání odborných pojmů se zaměřením na lékařskou biologii.
Předmět prohlubuje informace z genetiky prokaryotní a eukaryotní buňky, molekulární biologie, genového inženýrství. Z genetiky člověka se zabývá genetickými chorobami a poradenstvím, praktickými příklady z různých oblastí genetiky, otázkou geneticky modifikovaných potravin.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Studenti se do hloubky seznámí s bouřlivě se rozvíjejícím oborem – biochemií. Předmět je určen pro budoucí studenty VŠ škol s přírodovědným zaměřením.
obsah semináře:
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Seminář nabízí studentům základy oboru potřebného pro všechny, kteří se budou setkávat s matematikou na různých typech vysokých škol.
Diferenciální a integrální počet je závěrečnou tečkou matematiky na gymnáziu, nabízí užitečné aplikace i pro další předměty a je spojovacím článkem mezi středoškolskou a vysokoškolskou matematikou.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Vyučovací předmět Fyziologie organismů metodou CLIL je volitelným předmětem nabízeným žákům ve čtvrtém ročníku (oktávě) v rámci 4. volitelného předmětu.
Fyziologie organismů metodou CLIL cílí zejména na studenty se zájmem o studium na VŠ s přírodovědným zaměřením a na lékařských fakultách. Cílem předmětu je orientace v problematice fyziologie organismů v cizím jazyce díky osvojení specifické slovní zásoby a schopnosti používat texty, schémata, různá data a další materiály na dané téma v angličtině.
Studium biologických předmětů na VŠ se často opírá o cizojazyčné texty, učebnice, – studenti tvoří závěry vlastních prací a v následném studiu pak celé práce v cizím jazyce, předmět tak nabízí možnost orientace v základní cizojazyčné odborné terminologii a práci a komunikaci v cizím jazyce v oblasti, které se studenti hodlají věnovat po skončení střední školy.
Absolventovi předmětu umožní lépe pochopit fungování živých organismů a procesy, jež v nich probíhají na úrovni buněk, tkání resp. pletiv, orgánů a orgánových soustav i celých organismů a tím na ně získat ucelenější pohled.
Obsah předmětu žáky motivuje k hlubšímu pohledu na danou problematiku, k hledání nových souvislostí za využití nejrůznějších zdrojů informací zejména webových serverů, textů, schémat a videoanimací především v anglickém jazyce. Výuka vyučovacího předmětu probíhá v odborné pracovně za maximálního využití didaktické techniky a pomůcek. Vyučování je organizováno formou dvouhodinových bloků.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu nebo 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je zaměřen na práci s GIS – geografickým informačním systémem. Jedná se o nástroj pro práci s velkým množstvím digitálních informací o území, prostřednictvím kterého je možné vyhledávat, třídit a analyzovat informace a vytvářet tématické mapy. Seminář je multimediálně zaměřen se zapojením moderních informačních technologií. Výuka probíhá především v učebně informatiky.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu nebo 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je zaměřen na práci s GIS – geografickým informačním systémem. Jedná se o nástroj pro práci s velkým množstvím digitálních informací o území, prostřednictvím kterého je možné vyhledávat, třídit a analyzovat informace a vytvářet tématické mapy. Seminář je multimediálně zaměřen se zapojením moderních informačních technologií. Výuka probíhá především v učebně informatiky.
Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka CLIL je vyučovací metoda založená na výuce školního předmětu prostřednictvím cizího jazyka, takže žák si osvojuje znalosti a dovednosti v obou předmětech současně.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu (od školního roku 2016-17)
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět navazuje a rozvíjí výuku dějepisu a základů společenských věd. Je zaměřen na poznávání a pochopení dějin od poloviny 60. let 20. století. Žáci si prohlubují a rozšiřují praktické znalosti o vývoji Evropy a ostatního světa tohoto období. Sledují chronologicky hlavní události tohoto období, hodnotí je a hledají mezi nimi souvislosti. Srovnávají vývoj jednotlivých oblastí Evropy a světa. Sledují střetávání Evropy a ostatních světadílů. Rozvíjejí znalosti významných osobností evropských a světových dějin a hodnotí jejich roli v dějinách. Hledají souvislosti a odkaz nejmodernějších dějin v současném světě.
Výuka je založena na práci s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti. Žáci získávají dovednosti při práci s dobovými materiály – dokumenty, fotografiemi, filmy, zvukovými nahrávkami. Kriticky hodnotí roli medií v dějinách, manipulování a zkreslování historických událostí.
Předmět doporučujeme pro žáky se zájmem o studium historie, práva, společenských věd, politologii příbuzných oborů.
Tento předmět není vázán ani podmíněn studiem předmětu Mezníky 20. století ve 3. ročníku.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Vyučovací jednoletý předmět vychází ze vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ a vzdělávacího oboru Člověk a svět práce. Studenti na základě četby autentických textů a práce s různými zdroji dospívají k svému pohledu na sociální realitu. Využívají znalosti ze společenských věd, geografie, historie, literatury k tomu, aby pochopili fungování sociálního a politického systému.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu nebo 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je zaměřen na rozšiřování vědomostí a znalostí z fyzikálních oblastí, které se v rámci běžné výuky neprobírají. Žáci se tak například seznámí se základy teorie relativity a elektroniky, rozšíří si znalosti z mechaniky, elektřiny, magnetismu a dalších.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Tento seminář nabízí studentům práci s aktuálními událostmi ve světě a v České republice, a také rozbor společenských témat určující současný životní styl. Výuka je založena na práci s odborným textem, analýze dat v podobě grafů a fotografií a součástí je také mediální výchova – práce s internetovými zdroji a zpravodajskými servery.
V hodinách bude také využito metody řízené diskuze, během níž by studenti měli využít získané znalosti k procvičování dovednosti vyjádřit svůj postoj k danému tématu, analyzovat jeho průběh a navrhnout možná řešení či předpovídat následující vývoj.
Seminář je určen všem, kteří chtějí porozumět světu a zorientovat se v současném dění, které je obklopuje v každodenním životě.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Tento seminář nabízí studentům práci s aktuálními událostmi ve světě a v České republice, a také rozbor společenských témat určující současný životní styl. Výuka je založena na práci s odborným textem, analýze dat v podobě grafů a fotografií a součástí je také mediální výchova – práce s internetovými zdroji a zpravodajskými servery.
V hodinách bude také využito metody řízené diskuze, během níž by studenti měli využít získané znalosti k procvičování dovednosti vyjádřit svůj postoj k danému tématu, analyzovat jeho průběh a navrhnout možná řešení či předpovídat následující vývoj.
Seminář je určen všem, kteří chtějí porozumět světu a zorientovat se v současném dění, které je obklopuje v každodenním životě.
Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka CLIL je vyučovací metoda založená na výuce školního předmětu prostřednictvím cizího jazyka, takže žák si osvojuje znalosti a dovednosti v obou předmětech současně.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je vyhrazen studentům, kteří si francouzštinu vybrali jako 3. cizí jazyk a absolvovali základní úroveň kurzu ve 3. ročníku. Cílem výuky je naučit žáky základům francouzského jazyka tak, aby po seznámení se s principy francouzské výslovnosti, gramatiky a výstavby textu zvládli elementární komunikační situace. Základem výuky bude tvorba dialogů, poslechová cvičení, práce s jednoduššími francouzskými texty a audiovizuálními dokumenty.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je vyhrazen studentům, kteří si němčinu vybrali jako 3. cizí jazyk a absolvovali základní úroveň kurzu ve 3. ročníku. Cílem výuky je naučit žáky základům německého jazyka tak, aby po seznámení se s principy německé výslovnosti, gramatiky a výstavby textu zvládli elementární komunikační situace. Základem výuky bude tvorba dialogů, poslechová cvičení, práce s jednoduššími německými texty a audiovizuálními dokumenty.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je vyhrazen studentům, kteří si ruštinu vybrali jako 3. cizí jazyk a absolvovali základní úroveň kurzu ve 3. ročníku. Cílem výuky je naučit žáky základům ruského jazyka tak, aby po seznámení se s principy ruské výslovnosti, gramatiky a výstavby textu zvládli elementární komunikační situace. Základem výuky bude tvorba dialogů, poslechová cvičení, práce s jednoduššími ruskými texty a audiovizuálními dokumenty.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu od školního roku 2025-26
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu od školního roku 2025-26
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu od školního roku 2025-26
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Žák vybírá jeden předmět.
Tímto symbolem označené předměty navazují na základní úroveň ze 3. ročníku.
Volba předmětu není podmíněna absolvováním předmětu Mezníky 20. století.
Tímto symbolem označené předměty lze absolvovat také ve 3. ročníku, nelze si je však zvolit v obou ročnících.
Tímto symbolem označené předměty nelze kombinovat s předměty z nabídky 1. volitelného předmětu.
5. + 6. VOLITELNÝ PŘEDMĚT (OBĚ ZAMĚŘENÍ)
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Tento předmět je nabízen žákům, kteří studují francouzštinu jako druhý cizí jazyk. Program výuky bude přizpůsoben případnému zájmu studentů o maturitní zkoušku. Pro ně bude připraven ucelený systém opakování a prohlubování znalostí z jazyka i frankofonních reálií tak, aby byli připraveni pro obě verze maturity (tzv. státní i profilovou). Plán výuky ale počítá i s nematuranty, kteří absolvovali konverzaci v předchozím školním roce a chtějí si rozšířit především praktické řečové dovednosti. Stejně jako v případě konverzace nabízené pro 3. ročník se i zde budou využívat materiály k přípravě certifikátu DELF.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář je zaměřen především na přípravu k maturitní zkoušce státní i profilové. Součástí bude i intenzivní příprava na mezinárodní jazykové certifikáty Zertifikat Deutsch ÖSD B1 (B2). Budou se zpracovávat témata jednotlivých maturitních okruhů, rozvíjet řečové, poslechové a písemné dovednosti a seznamovat s reáliemi. První pololetí bude zaměřeno na modelové testy ke složení mezinárodní jazykové zkoušky B1 (B2). Seminář je určen tedy především pro maturanty z německého jazyka, ale i nematuranti si mohou při tomto semináři rozšířit své znalosti a schopnosti a připravit se tak na složení certifikátu B1 (B2).
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Konverzační, zaměřený na přípravu k maturitní zkoušce, zpracovávání témat jednotlivých maturitních okruhů, rozvíjení řečových, poslechových a písemných dovedností, nácvik reálií.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Předmět má integrující, rozšiřující a rekapitulující charakter. Žáci si prohloubí, utřídí a rozšíří celé gymnaziální učivo dějepisu a volitelných předmětů souvisejících. Propojí a hledají souvislosti dějin národních, evropských a světových. Rozšiřují a propojují dějiny regionu s vývojem České republiky a Evropy. Hlouběji se seznamují a v praxi používají poznatky a metody pomocných věd historických. Poznávají regionální historické instituce, jejich činnost a zaměření (archivy, muzea atp.). Pracují s historickými dokumenty, rozebírají a kriticky hodnotí dostupné historické prameny (hmotné, obrazové, písemné, filmové atp.) Analyzují a zobecňují získané materiály, připravují a vytváří si vlastní portfolio pramenů a materiálů.
Spolupracují na programech dvou realizovaných celodenních exkurzí.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář je zaměřen na přípravu na vysokou školu a úspěšné složení maturitní zkoušky z biologie – opakování maturitních témat, rozšíření odborné terminologie, přijímací testy.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář především pro ty žáky, kteří chtějí pokračovat ve studiu na vysokých školách technického směru. Je probíráno rozšiřující učivo, prakticky a teoreticky jsou ověřovány poznatky z již probrané látky. Důraz je kladen na systematizaci učiva a na přípravu na maturitní zkoušku a k přijímacím zkouškám.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář je určen pro studenty, kteří chtějí z estetické výchovy hudební či výtvarné maturovat nebo se připravují na přijímací zkoušky z těchto předmětů (umělecké, pedagogické, filozofické obory). Součástí semináře bude zpracování maturitních okruhů dějin a teorie umění (hudebního a výtvarného zvlášť) a společný umělecký estetický projekt s veřejným výstupem před publikem.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
V semináři je vyučováno a následně i procvičováno učivo pro přípravu k maturitní zkoušce a k přijímacím zkouškám na vysoké školy přírodovědného zaměření.
V semináři je kladen důraz na práci s testovými úlohami jako příprava k přijímačkám na VŠ. Studenti vytvářejí prezentace k probíraným tématům.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář nabízí studentům shrnutí celé středoškolské matematiky. Zaměřuje se na přípravu k maturitní zkoušce a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Volitelný předmět je zaměřen především na opakování učiva informatiky k maturitní zkoušce z informatiky. Velký prostor je věnován řešení náročnějších praktických úloh s využitím různých aplikací, nedílnou součástí je i opakování teoretického učiva.
Obsah učiva odpovídá požadavkům Katalogu státní maturity vyšší úrovně obtížnosti.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Náplní tohoto opakovacího semináře je příprava studentů na maturitu a studium společenskovědních oborů na VŠ. Studenti si osvojují a upevňují poznatky z jednotlivých společenskovědních disciplín, sledují a analyzují současnou ekonomickou a politickou situaci ve světě i doma, orientují se v jednotlivých ideologiích, kriticky hodnotí různé zdroje informací.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Volitelný předmět je zaměřen na studenty, kteří budou ze zeměpisu maturovat nebo budou konat přijímací zkoušky na VŠ ze zeměpisu. V rámci předmětu jsou opakovány základní poznatky z probrané látky a systematizovány geografické pojmy.
Student vybírá dva předměty z této tabulky.
Volba předmětu není podmíněna volbou Konverzace a cvičení ve stejném jazyce v rámci 2. volitelného předmětu.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |