Zajímavá témata
Projektové dopoledne nabídne témata jako historie, svoboda, udržitelnost, vzpomínky, média, kultura a další. Co zajímá vás a co si nenecháte ujít?
Po roce je tu opět svátek svobody a demokracie. Letos si výročí sametové revoluce připomeneme na gymnáziu už popáté.
Opět se můžete těšit na festival v rámci výuky! Připravili jsme workshopy, besedy, simulace, diskuze a zážitky.
Festival organizuje skupina studentek z oktávy s podporou studentů ze septimy, sexty a 4.B. Poprvé se konal v roce 2019, když jsme slavili 30 let svobody. Srdečně vás zveme, abyste s námi oslavili svobodu i letos!
Samet na gymplu nahrazuje dopolední výuku a je určen pro studenty tercie, kvarty a vyššího gymnázia. Nebude chybět doprovodný program.
Projektové dopoledne nabídne témata jako historie, svoboda, udržitelnost, vzpomínky, média, kultura a další. Co zajímá vás a co si nenecháte ujít?
Na každou aktivitu je vymezený určitý počet účastníků, aktivity jsou koncipovány na jednu, dvě, popř. tři vyučovací hodiny. Účast je možná po předchozím přihlášení přes formulář.
Program Sametu na gymplu probíhá ve 4 blocích (= první 4 vyučovací hodiny). Akce jsou buď jednohodinové (Blok A, Blok B, Blok C, Blok D), dvouhodinové (Blok AB, Blok CD), nebo tříhodinové (Blok BCD).
Bloky začínají vždy ve stejný čas jako vyučovací hodina (7:55, 8:50, 9:55, 10:50).
Přihlásit se na jednotlivé části programu můžete na této stránce prostřednictvím Google Formulářů. Je nutné být přihlášen na školní učet a je též vhodné být odhlášen z ostatních účtů.
Přihlašování spouštíme ve čtvrtek 7. 11. od 18:00. Přihlašovací odkaz naleznete na této stránce (v 18:00 je třeba tuto stránku aktualizovat).
Vaše přítomnost na některé z akcí 1.-4. hodinu je povinná. Můžete se přihlásit na jednohodinové i vícehodinové akce, avšak tak, aby se vám jednotlivé akce nekryly. Přihlásíte-li se na akci v bloku AB, tzn. dvouhodinovém, nemůžete se přihlásit na akci v bloku A nebo B. Hlásíte se tedy dále buď na jednohodinové akce v blocích C a D, nebo na dvouhodinovou akci v bloku CD).
Příklady kombinací přihlašování:
V případě opakování jednohodinových akcí (např. v blocích A a D) je možné přihlásit se pouze jednou.
Těšíme se na vás!
Přihlašování již není možné.
blok A, B (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50)
učebna německého jazyka
Libuše Fořtová
Kapacita: 25 osob
Berlínská zeď: smutný symbol studené války, který rozdělil město na dvě části. Workshop je určen všem studentům německého jazyka, kteří se chtějí dozvědět víc o tomto symbolu studené války… Ke zhlédnutí budou dvě videa v němčině a k vyplnění jednoduché pracovní listy.
blok A, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 10:50)
bývalá sborovna
Miloslava Šmolíková, Zdeněk Melín
Kapacita: 25 osob
Nechceš poslouchat žádný protikomoušský kecy? Vem si kytaru/ukulele, hlasivky a názor a přijď si zazpívat listopadový bangery.
blok A (1 vyučovací hodina | 7:55)
výtvarný ateliér
Václav Havlíček, Daniel Kříž
Kapacita: 30 osob
Současní učitelé gymnázia vzpomínají na svá studentská léta na zdejším ústavu (Daniel Kříž 1981-1985, Václav Havlíček 1985-1989). Povídání obohatí i o vlastní vzpomínky na listopadové události roku 1989.
blok A, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 10:50)
učebna ICT 1
Lucie Albrechtová
Kapacita: 25 osob
Svírá nás doba plná informací a politika se na nás valí ze všech stran. Kdo to má chápat? Kdo se v tom má vyznat? Kdo nám to vysvětlí? Častokrát stačí otevřít věrohodná média a něco si o tématu přečíst nebo si najít politický podcast, kde to polopatě vysvětlují. Ale co když na podcasty a články nemám čas? Tím pádem nám zbývá jediné, a to Instagram. V hodinové dílně se podíváme jak pracovat s daty, jak funguje moderní cenzura a porozhlédneme se po zdrojích, které nám mohou pomoc se zorientovat.
blok A, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 10:50)
tělocvična
Aneta Šlemendová, Světlana Hlaváčová
Kapacita: 30 osob
Vezměte švihadlo, přijďte propotit své retro cvičební oblečení a rozšířit si slovní zásobu ve slovenštině!
Je všeobecně známo, že pohyb odbourává stres, únavu a zlepšuje náladu. V dnešní době je mnoho způsobů jak se „hýbat“ a to především díky digitálním technologiím a internetu, kde si můžeme v mžiku oka vyhledat lekci nejrůznějšího druhu. To ale nebylo samozřejmostí v osmdesátých letech minulého století v Československu!
Cvičme v rytme bol prvý televízny program svojho druhu u nás, ktorý sa snažil vybudiť v populácii chuť do pohybu, pretože už vtedy bolo jasné, že obezita je vážny problém.“
blok A, B, C, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50, 9:55, 10:50)
4.C, kryt
Hana Sedláčková
Kapacita: 20 osob
Historie a současnost ochrany nejen před chemickými útoky a to i prakticky. Všichni se v životě můžeme dostat do ohrožující situace, která může nastat kdykoli a kdekoli. Dozvíte se, jak co nejlépe zvládnout živelnou katastrofu, co dělat při úniku chemické látky, nedostatku pitné vody atd. Návštěva školního krytu.
blok A, B (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50)
ICT 2
Lenka Pavelková
Kapacita: 30 osob
Praktický workshop s digitálními mapami v počítačové učebně se zaměří na změny v rozdělení světa na státy po roce 1989. Pokusí se zodpovědět na otázky: Které mezinárodně (ne-)uznané státy nově vznikly? Které státy se sloučily? Jak jsou současné hranice prostupné či uzavřené? Jaké to má dopady na dnešní život?
blok A (1 vyučovací hodina | 7:55)
1.B
Josef Fryš
Kapacita: 25 osob
Byl Jan Drda víc politik než spisovatel? Co jej dovedlo k tomu, že se stal přesvědčeným komunistou?
A zůstal jím až do smrti? Jak na Drdu nahlížíme dnes? Proč i v současné době vzbuzuje kontroverze?
Máme vůbec právo jej soudit? A co by se o něm měli studenti ve škole dozvídat? V besedě věnované příbramskému rodákovi a absolventu zdejšího gymnázia se nedozvíte, zda byl Drda odsouzeníhodný, nebo naopak obdivuhodný, ale získáte dost informací k tomu, abyste si na něj mohli vytvořit svůj pohled sami.
blok A (1 vyučovací hodina | 7:55)
učebna 3.B
Alice Matulová
Kapacita: 25 osob
Ptali jste se někdy sami sebe, jaký by byl váš život, kdyby v listopadu 1989 dopadlo všechno jinak? Jaké by byly naše osudy, kdyby komunismus neskončil a my zůstali za železnou oponou oddělující nás od světa i jeden od druhého? Alena Mornštajnová napsala strhující a jímavý příběh, který se v naší zemi naštěstí nestal. V různých podobách se však dodnes odehrává v řadě míst na světě.
Život není to, co chceme, ale to, co máme. Tak jednoduché to je.
— paní Karla, Listopád
Workshop bude zaměřený na práci s vybranými texty dystopického románu Aleny Mornštajnové Listopád
blok A, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 10:50)
biologická pracovna
Lenka Blažková, Ludmila Šmejkalová
Kapacita: 15 osob
V pracovně biologie si vyzkoušíte práci se starými zrcátkovými mikroskopy, prohlédnete si historické knihy, zkontrolujete hodnotu své vitální kapacity plic a vyřešíte různé testíky.
blok A (1 vyučovací hodina | 7:55)
učebna 2.A
Tony Schejbal
Kapacita: 25 osob
Od nápadu až po platformu, která šetří jídlo před zbytečným vyhozením, až po udržitelnou gastronomii. Víte, že až 1/3 jídla se vyhodí? A úplně zbytečně. Cílem NESNĚZENO je zachránit co nejvíce jídla a po hovorech s restauracemi a analýzou dat jsme zjistili, že díky balíčkům můžeme společně zachránit mnohem více jídla!
Přijďte se dozvědět, o co v projektu jde, a vydejte se s námi do boje proti plýtvání. Dovíte se ty nejdůležitější informace, které byste měli znát před první záchrannou misí!
blok A, C, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 9:55, 10:50)
IVT 1
Václav Kovařík, Jiří Převrátil
Kapacita: 16 osob
Jak se vyvíjelo zemědělství v 2. polovině 20. století? Jaké byly požadavky na zemědělskou techniku? Co dokázaly vymyslet a vyrobit „zlaté české ručičky“ a jak „pomáhal“ režim?
V úvodu shrneme, co předcházelo vzniku ikonických zemědělských strojů, které zpestřují vozový park i dnešních menších zemědělců.
V další části odhalíme technologické inovace těchto strojů, o kterých si západní značky jako John Deere, Claas, New Holland tenkrát mohly nechat jen zdát.
Bude na vás čekat prezentace (z technických důvodů ne praktická), budete vyhledávat informace, podíváme se na videa. Na závěr se otestujete Kahootem. Nezapomeňte si s sebou přinést nadšení pro zemědělskou techniku.
blok A, B, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50, 10:50)
hřiště
Libor Valíček
Kapacita: 20 osob
Přijďte si vyzkoušet, jaké to bylo na vojně. Čeká vás drsný a nekompromisní vojenský drill, při kterém bude testována vaše vytrvalost, obratnost a síla. Ověříte si i svou přesnost a rozvahu při střelbě. S sebou si vezměte sportovní oblečení, ven se půjde za každého počasí.
blok A, B (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50)
učebna německého jazyka
Libuše Fořtová
Kapacita: 25 osob
Berlínská zeď: smutný symbol studené války, který rozdělil město na dvě části. Workshop je určen všem studentům německého jazyka, kteří se chtějí dozvědět víc o tomto symbolu studené války… Ke zhlédnutí budou dvě videa v němčině a k vyplnění jednoduché pracovní listy.
blok A, B, C, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50, 9:55, 10:50)
4.C, kryt
Hana Sedláčková
Kapacita: 20 osob
Historie a současnost ochrany nejen před chemickými útoky a to i prakticky. Všichni se v životě můžeme dostat do ohrožující situace, která může nastat kdykoli a kdekoli. Dozvíte se, jak co nejlépe zvládnout živelnou katastrofu, co dělat při úniku chemické látky, nedostatku pitné vody atd. Návštěva školního krytu.
blok A, B (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50)
ICT 2
Lenka Pavelková
Kapacita: 30 osob
Praktický workshop s digitálními mapami v počítačové učebně se zaměří na změny v rozdělení světa na státy po roce 1989. Pokusí se zodpovědět na otázky: Které mezinárodně (ne-)uznané státy nově vznikly? Které státy se sloučily? Jak jsou současné hranice prostupné či uzavřené? Jaké to má dopady na dnešní život?
blok B (1 vyučovací hodina | 8:50)
učebna 1.B
Kapacita: 30 osob
Podporujeme sociálně-ekologickou transformaci, směřující k novému hospodářskému modelu. Takovému, který bude založený na spolupráci místo konkurence, péči místo vykořisťování a demokratických formách vlastnictví. Víme, že takový proces nemůže nikdo naplánovat od stolu. Jsme přesvědčení, že systémové změny nemohou nastat bez široké participace lidí a společenského tlaku zdola. Podporujeme sociální hnutí a iniciativy, usilující o rozmanité změny k lepšímu ve všech oblastech života. Společně hledáme cesty k dobrému životu pro všechny.
blok B (1 vyučovací hodina | 8:45)
výtvarný ateliér
Konsent
Kapacita: 30 osob
Stali jste se svědky obtěžování v tramvaji, na ulici, nebo jinde ve veřejném prostoru? Chtěli jste pomoci, ale nevěděli jste jak reagovat? Naučte se, jak vytvořit bezpečný prostor pro všechny. Nevítané komentáře, osahávání, zírání, obnažování se, sebeukájení, pronásledování… to je jen malá ukázka toho, co mnoho lidí pravidelně zažívá ve veřejném prostoru, ať už v hromadné dopravě, frontě, fitku, klubu, aj. Jak zastavit sexuální obtěžování, když jsme jeho svědky? V našem hodinovém workshopu si povíme zajímavé a až hravé triky, jak to udělat efektivně a hlavně bezpečně.
blok A, B, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50, 10:50)
hřiště
Libor Valíček
Kapacita: 20 osob
Přijďte si vyzkoušet, jaké to bylo na vojně. Čeká vás drsný a nekompromisní vojenský drill, při kterém bude testována vaše vytrvalost, obratnost a síla. Ověříte si i svou přesnost a rozvahu při střelbě. S sebou si vezměte sportovní oblečení, ven se půjde za každého počasí.
blok A, B, C, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50, 9:55, 10:50)
4.C, kryt
Hana Sedláčková
Kapacita: 20 osob
Historie a současnost ochrany nejen před chemickými útoky a to i prakticky. Všichni se v životě můžeme dostat do ohrožující situace, která může nastat kdykoli a kdekoli. Dozvíte se, jak co nejlépe zvládnout živelnou katastrofu, co dělat při úniku chemické látky, nedostatku pitné vody atd. Návštěva školního krytu.
blok C (1 vyučovací hodina | 9:55)
hudební sál
Linda Bartošová, Hana Řičicová
Kapacita: 80 osob
Moderují zpravodajské pořady, vedou velké mediální domy, píšou o tématech, která hýbou světem. Jaké překážky musely ve své kariéře zdolávat a kde berou motivaci? Linda Bartošová, jedna z hlavních tváří zpravodajské ČT24, vyzpovídala své kolegyně napříč mediálním prostorem při psaní knihy Novinářky. Společně s Hanou Řičicovou, další výraznou osobností české žurnalistiky, vám představí specifickou pozici žen na mediální scéně s nebývalou otevřeností.
blok C (1 vyučovací hodina | 9:55)
učebna 2.B
Jindřich Šídlo
Kapacita: 30 osob
Jindřich Šídlo je český novinář. Devět let působil v týdeníku Respekt a v letech 2001 až 2005 byl členem redakce deníku MF Dnes. Od listopadu 2005 do dubna 2009 vykonával funkci vedoucího redaktora domácího zpravodajství deníku Hospodářské noviny. Od května 2009 řídil domácí zpravodajství ČT a byl také hlavním politickým analytikem této veřejnoprávní televize. Od roku 2016 pracuje v Seznam Zprávách, kde má svůj satirický pořad Šťastné pondělí.
Ve svém workshopu se zaměří na některé ze současných světových krizí a tím podnítí kritické myšlení studentů.
blok A, C, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 9:55, 10:50)
IVT 1
Václav Kovařík, Jiří Převrátil
Kapacita: 16 osob
Jak se vyvíjelo zemědělství v 2. polovině 20. století? Jaké byly požadavky na zemědělskou techniku? Co dokázaly vymyslet a vyrobit „zlaté české ručičky“ a jak „pomáhal“ režim?
V úvodu shrneme, co předcházelo vzniku ikonických zemědělských strojů, které zpestřují vozový park i dnešních menších zemědělců.
V další části odhalíme technologické inovace těchto strojů, o kterých si západní značky jako John Deere, Claas, New Holland tenkrát mohly nechat jen zdát.
Bude na vás čekat prezentace (z technických důvodů ne praktická), budete vyhledávat informace, podíváme se na videa. Na závěr se otestujete Kahootem. Nezapomeňte si s sebou přinést nadšení pro zemědělskou techniku.
blok A, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 10:50)
bývalá sborovna
Miloslava Šmolíková, Zdeněk Melín
Kapacita: 25 osob
Nechceš poslouchat žádný protikomoušský kecy? Vem si kytaru/ukulele, hlasivky a názor a přijď si zazpívat listopadový bangery.
blok A, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 10:50)
učebna ICT 1
Lucie Albrechtová
Kapacita: 25 osob
Svírá nás doba plná informací a politika se na nás valí ze všech stran. Kdo to má chápat? Kdo se v tom má vyznat? Kdo nám to vysvětlí? Častokrát stačí otevřít věrohodná média a něco si o tématu přečíst nebo si najít politický podcast, kde to polopatě vysvětlují. Ale co když na podcasty a články nemám čas? Tím pádem nám zbývá jediné, a to Instagram. V hodinové dílně se podíváme jak pracovat s daty, jak funguje moderní cenzura a porozhlédneme se po zdrojích, které nám mohou pomoc se zorientovat.
blok A, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 10:50)
tělocvična
Aneta Šlemendová, Světlana Hlaváčová
Kapacita: 30 osob
Vezměte švihadlo, přijďte propotit své retro cvičební oblečení a rozšířit si slovní zásobu ve slovenštině!
Je všeobecně známo, že pohyb odbourává stres, únavu a zlepšuje náladu. V dnešní době je mnoho způsobů jak se „hýbat“ a to především díky digitálním technologiím a internetu, kde si můžeme v mžiku oka vyhledat lekci nejrůznějšího druhu. To ale nebylo samozřejmostí v osmdesátých letech minulého století v Československu!
Cvičme v rytme bol prvý televízny program svojho druhu u nás, ktorý sa snažil vybudiť v populácii chuť do pohybu, pretože už vtedy bolo jasné, že obezita je vážny problém.“
blok A, B, C, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50, 9:55, 10:50)
4.C, kryt
Hana Sedláčková
Kapacita: 20 osob
Historie a současnost ochrany nejen před chemickými útoky a to i prakticky. Všichni se v životě můžeme dostat do ohrožující situace, která může nastat kdykoli a kdekoli. Dozvíte se, jak co nejlépe zvládnout živelnou katastrofu, co dělat při úniku chemické látky, nedostatku pitné vody atd. Návštěva školního krytu.
blok A, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 10:50)
biologická pracovna
Lenka Blažková, Ludmila Šmejkalová
Kapacita: 15 osob
V pracovně biologie si vyzkoušíte práci se starými zrcátkovými mikroskopy, prohlédnete si historické knihy, zkontrolujete hodnotu své vitální kapacity plic a vyřešíte různé testíky.
D (1 vyučovací hodina | 10:50)
didaktická učebna
Linda Bartošová, Hana Řičicová
Kapacita: 30 osob
Česká mediální scéna pohledem žen, které mají zásadní vliv na její podobu. V této druhé části, velice úzce navazující na společnou moderovanou diskuzi, budou Hana Řičicová a Linda Bartošová pracovat se studenty na ještě osobnější úrovni. Připravte se na otevřené sdílení a dialog.
blok A, C, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 9:55, 10:50)
IVT 1
Václav Kovařík, Jiří Převrátil
Kapacita: 16 osob
Jak se vyvíjelo zemědělství v 2. polovině 20. století? Jaké byly požadavky na zemědělskou techniku? Co dokázaly vymyslet a vyrobit „zlaté české ručičky“ a jak „pomáhal“ režim?
V úvodu shrneme, co předcházelo vzniku ikonických zemědělských strojů, které zpestřují vozový park i dnešních menších zemědělců.
V další části odhalíme technologické inovace těchto strojů, o kterých si západní značky jako John Deere, Claas, New Holland tenkrát mohly nechat jen zdát.
Bude na vás čekat prezentace (z technických důvodů ne praktická), budete vyhledávat informace, podíváme se na videa. Na závěr se otestujete Kahootem. Nezapomeňte si s sebou přinést nadšení pro zemědělskou techniku.
blok A, B, D (1 vyučovací hodina | 7:55, 8:50, 10:50)
hřiště
Libor Valíček
Kapacita: 25 osob
Přijďte si vyzkoušet, jaké to bylo na vojně. Čeká vás drsný a nekompromisní vojenský drill, při kterém bude testována vaše vytrvalost, obratnost a síla. Ověříte si i svou přesnost a rozvahu při střelbě. S sebou si vezměte sportovní oblečení, ven se půjde za každého počasí.
blok D (1 vyučovací hodina | 10:50)
hudební sál
Kapacita: 95 osob
Předlohou filmu se stal autentický deník osmnáctileté Ivany A., která osobitým pohledem středoškolačky reflektuje poslední rok existence komunistického Československa. Maturitní ples kontrastuje s událostmi Palachova týdne; otravné oslavy 1. máje a memorování sovětských reálií k blížící se maturitě s první cestou na „Západ“; radostné zážitky posledních školních prázdnin s nástupem do nevábného zaměstnání a vyhlídkami na budoucí šedivý život. Přichází sametová revoluce… Nový snímek Karla Strachoty je syntézou skutečných deníkových záznamů, sekvencí ze zpravodajských a publicistických pořadů, ukázek z dobového tisku, soukromých dokumentů a fotografií. Originální filmová výpověď o době před 25 lety, obohacená animacemi a výraznou hudbou, je určena zejména mladé generaci.
blok D (1 vyučovací hodina | 10:50)
učebna 3.B
Kapacita: 30 osob
Chceš zažít něco nového? Něco, co tě posune dál, rozšíří ti obzory, ale i možnosti budoucího uplatnění? Vydej se za zkušenostmi do zahraničí, vylepši si znalost cizích jazyků a poznej nové lidi a kultury. Využij příležitosti pracovat, dobrovolničit nebo studovat v jiném členském státě Evropské unie – nezapomenutelné zážitky na tebe už čekají.
Workshop představí mladým lidem příležitosti, které jim přináší členství v EU. Seznámí je s možnostmi, díky kterým se mohou zúčastnit studijních, učňovských, dobrovolnických nebo pracovních pobytů v zahraničí (např. Erasmus+, Evropský sbor solidarity, výměnné pobyty apod.).
blok AB (2 vyučovací hodiny | 7:55)
knihovna
Anežka Vaníčková
Kapacita: 15 osob
Knihy jsou nedílnou součástí společnosti se svobodným přístupem k informacím. Proto se na knihovazačském workshopu můžete dozvědět něco o tom, jakými různými způsoby se knihy mohou vázat, a svojí vlastní si z recyklovaných materiálů sešít a ozdobit.
blok AB (2 vyučovací hodiny | 7:55)
hudební sál
Kapacita: 90 osob
Jan Svěrák vás v laskavé, hořko-sladké komedii zve do soukromí stárnoucího hudebníka, který chtěl fingovanou svatbou získat peníze na ojetého trabanta a získal příležitost starat se o cizí dítě. Chlapeček se jmenoval KOLJA a poté, co jeho ruská maminka emigrovala na Západ, zůstal svému papírovému otci na krku. Malý a velký muž, byť nemluví stejným jazykem, si zakrátko najdou svou vlastní řeč.
blok BC (2 vyučovací hodiny | 8:50)
učebna 4.A
Kapacita: 30 osob
Co obnáší práce amerických diplomatů v České republice? A jaká vede cesta ke kariéře na ambasádě?
Program vedený v angličtině obvykle obsahuje krátkou úvodní prezentaci k tématu a následně neformální diskusi se studenty a prostor pro dotazy studentů. Návrhy témat: život a práce amerického diplomata, česko-americké vztahy, cíle americké zahraniční politiky, prezidentské volby v USA atd.
blok BC (2 vyučovací hodiny | 8:50)
učebna sexta
Stužák
Kapacita: 25 osob
Proč může být velké množství moderních médií potenciálním problémem? Jak vybírat a filtrovat informace? Co je to vlastně kritické myšlení? To vše a mnohem více se žáci mohou dozvědět ve workshopu Mlhavá objektivita, kde se hravou formou naučí pracovat s novodobým náporem informací a kde na vlastní kůži zjistí, jak těžké je někdy pochopit pojem „objektivní“. V první části workshopu se účastníci stručně seznámí se základními pojmy z oblasti médií. S nově nabytými vědomostmi si v části druhé vyzkouší menší simulaci specifického problému, a jak na něj lze nahlížet prostřednictvím médií. Na závěr organizátoři společně s žáky shrnou získané poznatky, které mohou účastníkům pomoci v budoucí orientaci na poli novodobých médií.
blok BC (2 vyučovací hodiny | 8:50)
učebna 3.B
Gender Studies
Kapacita: 30 osob
Staly se ženy díky zákonným normám státního socialismu, který vládl v Československu v letech 1948–89, rovnoprávné? Jsou výdobytky emancipace získané v druhé polovině 20. století neměnné? Existuje na nich společenská shoda? Jsou platné normy dostačující, nebo potřebujeme nové, které by zajistily vyrovnané zastoupení žen v politické reprezentaci? Československo patřilo mezi první země, ve kterých si ženy v roce 1918 vydobyly všeobecné volební právo. V roce 1950 přestalo platit nařízení, podle kterého měl a musel mít hlavní slovo v rodině muž. Ve stejné době raketově rostla vzdělanost a zaměstnanost žen. Ženy v Československu se mohly od roku 1957 svobodně rozhodnout, jestli donosí své nechtěné těhotenství. V době, kdy Češky a Slovenky tvořily už 45% podíl všech pracujících na trhu práce, zavedlo Švýcarsko teprve volební právo pro ženy.
blok BC (2 vyučovací hodiny | 8:50)
učebna 4.B
Institut pro politiku a bezpečnost
Kapacita: 25 osob
Vytvořte si vlastní předvolební kampaň! Utvořte týmy a reprezentujte Ekologickou stranu, Lidovou stranu ortodoxních katolíků nebo Přísně veganskou stranu.
Každý tým představuje PR agenturu, která dostala za úkol připravit předvolební kampaň pro klienta. Cílem projektu je atraktivní formou seznámit studenty základních a středních škol s tématy týkající se nejen politiky.
blok CD (2 vyučovací hodiny | 9:55)
učebna septima
Zdeněk Sychra, FF ZČU
Kapacita: 25 osob
Drtivá většina členských států EU dnes platí eurem. Už řadu let ho používá Slovensko, nově k eurozóně přistupuje Chorvatsko. Česko přitom o vstupu do eurozóny neuvažuje a euro se bez ohledu na změny vlád ztrácí v nedohlednu. Jaké jsou důvody této pozice? Je zavedení eura jen ekonomickým rozhodnutím? Kdo vlastně o vstupu do eurozóny rozhoduje a jaké faktory tento krok ovlivňují? Plníme vůbec podmínky vstupu? A co si myslí česká veřejnost? Cílem přednášky je blíže rozebrat českou pozici a diskutovat benefity a rizika, které s českým vstupem do eurozóny souvisejí.
blok CD (2 vyučovací hodiny | 9:55)
učebna 1.B
Kapacita: 30 osob
Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem.
blok CD (2 vyučovací hodiny | 9:55)
výtvarný ateliér
Božetěch Burda
Kapacita: 25 osob
Propaganda ve službách socialismu!
Jedná se o výtvarný workshop, kde se zájemci pokusí vytvořit dobový propagandistický plakát. Plakát by měl reflektovat dobové aktuální problémy ať už u nás nebo ve světě.
blok CD (2 vyučovací hodiny | 9:55)
učebna ICT 2
Jan Charvát
Kapacita: 30 osob
Pravda, láska, umění, kultura, objevy, cestování, politika, technologie…
Vytvořte digitální koláž a vyjádřete, co pro vás znamená těch třicet pět let svobody.
blok ABC (3 vyučovací hodiny | 7:55)
učebna 1.A
AmKon
Kapacita: 30 osob
Po pádu komunistického režimu stálo Československo před důležitým úkolem: Bylo třeba se vypořádat s vysokou zadlužeností státu a zefektivnit zkostnatělou ekonomiku, která se po kolapsu Železné opony náhle ocitla v konkurenceschopném prostředí. V rozhodování o tom, jak naložit se státním majetkem, nakonec zvítězil radikálnější přístup skupiny okolo premiéra Václava Klause. Tato metoda na ekonomickém přerodu ale zanechala hořkou pachuť – dodnes privatizace vyvolává mnoho kritických reakcí.
Účastníci zasednou nad jednacím stolem v rolích politických špiček, zástupců předních mezinárodních pozorovatelů, různých domácích i zahraničních soukromých investorů, či odborových a spotřebitelských organizací. Podaří se jim prosadit své osobní zájmy, porozumět úskalí porevoluční ekonomiky, a dojednat úspěšnou transformaci?
blok ABC (3 vyučovací hodiny | 7:55)
didaktická učebna
Nerůst
Kapacita: 30 osob
Proč je nekonečný ekonomický růst nežádoucí? Jaké jsou hlavní hodnoty nerůstu? Jak vypadají nerůstové politické návrhy a jak by vypadala společnost bez růstu?
Přednáška nabízí kritický a zároveň vizionářský pohled na dnešní situaci, kdy se naše společnost ocitá v době prolínajících se krizí. Obrovské sociální nerovnosti, klimatická krize, zhoršující se kvality života či krize demokracie. Názory na to, kudy dál, se liší. Firmy, vlády a mezinárodní instituce jako Evropská unie nebo OSN propagují zelené technologické inovace a vidí v nich příležitost pro další takzvaný zelený růst. Čím dál častěji ale slýcháme hlasy aktivistů a akademiků, kteří vidí v ekonomickém růstu jádro samotného problému.
blok BCD (3 vyučovací hodiny | 8:50)
učebna 2.A
Paměť národa
Kapacita: 25 osob
Je léto roku 1949. Komunisté utahují oprátku. Společnost je pod tlakem, represe se stupňuje. Poválečné nadšení ochladlo. Najde se člověk, který má odvahu se režimu postavit? Jaké je ochotný převzít riziko? Co všechno je nyní v sázce?
Zážitkový workshop pro středoškoláky, který účastníkům umožňuje na vlastní kůži poznat, jak lze žákům netradičně zprostředkovat dějiny 20. století. Na workshopu dostanete příležitost vžít se do uvažování jednoho studenta v rychle se měnícím poválečném Československu, který stojí před důležitým rozhodnutím. Co všechno musel vzít v úvahu? A co bylo v sázce? Workshop pracuje se vzpomínkami pamětníků publikovanými v archivu Paměť národa.
blok BCD (3 vyučovací hodiny | 8:50)
učebna oktáva
Pražský studentský summit
Kapacita: 30 osob
Nejlepší způsob, jak se dozvědět něco nového o světě, je zažít ho na vlastní pěst. S naším programem se za hranice přesouváme sice jen pomyslně, ale o to intenzivněji. Vyzkoušejte si, jak funguje jedna z nejdůležitějších bezpečnostních organizací světa, Rada bezpečnosti OSN, v roli delegátů členských států rozhodujte o budoucnosti palestinských osad na Západním břehu Jordánu a objevte přínosy i úskalí této mezinárodní organizace.
Přijďte ve čtvrtek 14. 11. včas. U vchodu do školy dostanete stuhu s trikolórou!
O velké přestávce se bude na chodbách zpívat a hrát. A nejenom písničky Karla Kryla.
Celý den bude v bývalé sborovně (přízemí vedle nástěnky) Sametová kavárna. Přijďte si něco dát!
Viktorie Stašová (oktáva)
Lucie Čermáková (oktáva), Tereza Mirčeva (septima), Barbora Vítková (4.B) a Štěpán Švagr (sexta)
Mgr. Václav Havlíček, Mgr. et Mgr. Jan Charvát, Ph.D., PhDr. Josef Fryš
Díky, že můžem!
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |