Základní informace
Volitelné předměty si vybírají již žáci nižšího gymnázia, a to do sekundy, tercie a kvarty. Mají možnost vždy vybírat ze dvou předmětů a tato nabídka je stálá. Na vyšším gymnáziu si volitelné předměty vybírají žáci do třetího (septimy) a čtvrtého ročníku (oktávy). Nabídka je širší a možnosti výběru se upravují dle zájmu žáků a rozhodnutí příslušných předmětových komisí. Ve třetím ročníku žáci studují dva volitelné předměty po dvou hodinách (celkem tedy 4 hodiny týdně). Ve čtvrtém ročníku tři volitelné předměty, jeden po dvou a dva po třech hodinách (celkem 8 hodin týdně).
Volitelné předměty se dají rozdělit do několika typů:
- konverzační (1. volitelný předmět), které rozšiřují výuku u nás vyučovaných živých cizích jazyků,
- specializované a rozšiřující (2., 3. volitelný předmět), které nabízí buďto předmět jinak dle učebního plánu na škole nevyučovaný (třetí cizí jazyk, latina, deskriptivní geometrie atp.), nebo předměty navazující na výuku běžných předmětů (dějepis – mezníky dvacátého století, matematika – diferenciální a integrální počet atp.),
- profilační a opakovací (4. a 5. volitelný předmět), které ve čtvrtém ročníku umožňují shrnutí učiva a intenzivní přípravu na maturitní a přijímací zkoušky VŠ. Tyto předměty jsou obvykle označovány jako semináře.
Vyšší gymnázium
4. ročník a oktáva
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s některými základními díly anglicky psané literatury. Jsou rozvíjeny „reading skills“ a „writing skills“ a kritické percepce literatury. Součástí předmětu je četba prózy a poezie, četba sekundární literatury, diskuse nad textovými významy a podpora samostatné tvorby.
Na závěr je vypracována závěrečná práce ve formě eseje na zvolené literární téma.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět rozšiřuje informace z biologie člověka a genetiky. Studenti jsou vedeni k pochopení vztahů mezi strukturou a funkcí orgánů, k používání odborných pojmů se zaměřením na lékařskou biologii.
Předmět prohlubuje informace z genetiky prokaryotní a eukaryotní buňky, molekulární biologie, genového inženýrství. Z genetiky člověka se zabývá genetickými chorobami a poradenstvím, praktickými příklady z různých oblastí genetiky, otázkou geneticky modifikovaných potravin.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Studenti se do hloubky seznámí s bouřlivě se rozvíjejícím oborem – biochemií. Předmět je určen pro budoucí studenty VŠ škol s přírodovědným zaměřením.
obsah semináře:
- Biochemie – věda o životě. Chemické složení buněk, přírodní látky.
- Energie, katalýza a biosyntéza
- Jak buňky získávají energii z potravy
- Proteiny – rozšiřující učivo
- DNA – rozšiřující učivo
- Od DNA k proteinu
- Struktura membrán
- Děje v mitochondriích a chloroplastech
- Biotechnologie
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Seminář nabízí studentům základy oboru potřebného pro všechny, kteří se budou setkávat s matematikou na různých typech vysokých škol.
Diferenciální a integrální počet je závěrečnou tečkou matematiky na gymnáziu, nabízí užitečné aplikace i pro další předměty a je spojovacím článkem mezi středoškolskou a vysokoškolskou matematikou.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Vyučovací předmět Fyziologie organismů metodou CLIL je volitelným předmětem nabízeným žákům ve čtvrtém ročníku (oktávě) v rámci 4. volitelného předmětu.
Fyziologie organismů metodou CLIL cílí zejména na studenty se zájmem o studium na VŠ s přírodovědným zaměřením a na lékařských fakultách. Cílem předmětu je orientace v problematice fyziologie organismů v cizím jazyce díky osvojení specifické slovní zásoby a schopnosti používat texty, schémata, různá data a další materiály na dané téma v angličtině.
Studium biologických předmětů na VŠ se často opírá o cizojazyčné texty, učebnice, – studenti tvoří závěry vlastních prací a v následném studiu pak celé práce v cizím jazyce, předmět tak nabízí možnost orientace v základní cizojazyčné odborné terminologii a práci a komunikaci v cizím jazyce v oblasti, které se studenti hodlají věnovat po skončení střední školy.
Absolventovi předmětu umožní lépe pochopit fungování živých organismů a procesy, jež v nich probíhají na úrovni buněk, tkání resp. pletiv, orgánů a orgánových soustav i celých organismů a tím na ně získat ucelenější pohled.
Obsah předmětu žáky motivuje k hlubšímu pohledu na danou problematiku, k hledání nových souvislostí za využití nejrůznějších zdrojů informací zejména webových serverů, textů, schémat a videoanimací především v anglickém jazyce. Výuka vyučovacího předmětu probíhá v odborné pracovně za maximálního využití didaktické techniky a pomůcek. Vyučování je organizováno formou dvouhodinových bloků.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu nebo 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je zaměřen na práci s GIS – geografickým informačním systémem. Jedná se o nástroj pro práci s velkým množstvím digitálních informací o území, prostřednictvím kterého je možné vyhledávat, třídit a analyzovat informace a vytvářet tématické mapy. Seminář je multimediálně zaměřen se zapojením moderních informačních technologií. Výuka probíhá především v učebně informatiky.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu nebo 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je zaměřen na práci s GIS – geografickým informačním systémem. Jedná se o nástroj pro práci s velkým množstvím digitálních informací o území, prostřednictvím kterého je možné vyhledávat, třídit a analyzovat informace a vytvářet tématické mapy. Seminář je multimediálně zaměřen se zapojením moderních informačních technologií. Výuka probíhá především v učebně informatiky.
Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka CLIL je vyučovací metoda založená na výuce školního předmětu prostřednictvím cizího jazyka, takže žák si osvojuje znalosti a dovednosti v obou předmětech současně.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu (od školního roku 2016-17)
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět navazuje a rozvíjí výuku dějepisu a základů společenských věd. Je zaměřen na poznávání a pochopení dějin od poloviny 60. let 20. století. Žáci si prohlubují a rozšiřují praktické znalosti o vývoji Evropy a ostatního světa tohoto období. Sledují chronologicky hlavní události tohoto období, hodnotí je a hledají mezi nimi souvislosti. Srovnávají vývoj jednotlivých oblastí Evropy a světa. Sledují střetávání Evropy a ostatních světadílů. Rozvíjejí znalosti významných osobností evropských a světových dějin a hodnotí jejich roli v dějinách. Hledají souvislosti a odkaz nejmodernějších dějin v současném světě.
Výuka je založena na práci s textem a rozvíjení čtenářské gramotnosti. Žáci získávají dovednosti při práci s dobovými materiály – dokumenty, fotografiemi, filmy, zvukovými nahrávkami. Kriticky hodnotí roli medií v dějinách, manipulování a zkreslování historických událostí.
Předmět doporučujeme pro žáky se zájmem o studium historie, práva, společenských věd, politologii příbuzných oborů.
Tento předmět není vázán ani podmíněn studiem předmětu Mezníky 20. století ve 3. ročníku.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Vyučovací jednoletý předmět vychází ze vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ a vzdělávacího oboru Člověk a svět práce. Studenti na základě četby autentických textů a práce s různými zdroji dospívají k svému pohledu na sociální realitu. Využívají znalosti ze společenských věd, geografie, historie, literatury k tomu, aby pochopili fungování sociálního a politického systému.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu nebo 3. ročník a septimu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Předmět je zaměřen na rozšiřování vědomostí a znalostí z fyzikálních oblastí, které se v rámci běžné výuky neprobírají. Žáci se tak například seznámí se základy teorie relativity a elektroniky, rozšíří si znalosti z mechaniky, elektřiny, magnetismu a dalších.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Tento seminář nabízí studentům práci s aktuálními událostmi ve světě a v České republice, a také rozbor společenských témat určující současný životní styl. Výuka je založena na práci s odborným textem, analýze dat v podobě grafů a fotografií a součástí je také mediální výchova – práce s internetovými zdroji a zpravodajskými servery.
V hodinách bude také využito metody řízené diskuze, během níž by studenti měli využít získané znalosti k procvičování dovednosti vyjádřit svůj postoj k danému tématu, analyzovat jeho průběh a navrhnout možná řešení či předpovídat následující vývoj.
Seminář je určen všem, kteří chtějí porozumět světu a zorientovat se v současném dění, které je obklopuje v každodenním životě.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 2 hodiny / týden
Tento seminář nabízí studentům práci s aktuálními událostmi ve světě a v České republice, a také rozbor společenských témat určující současný životní styl. Výuka je založena na práci s odborným textem, analýze dat v podobě grafů a fotografií a součástí je také mediální výchova – práce s internetovými zdroji a zpravodajskými servery.
V hodinách bude také využito metody řízené diskuze, během níž by studenti měli využít získané znalosti k procvičování dovednosti vyjádřit svůj postoj k danému tématu, analyzovat jeho průběh a navrhnout možná řešení či předpovídat následující vývoj.
Seminář je určen všem, kteří chtějí porozumět světu a zorientovat se v současném dění, které je obklopuje v každodenním životě.
Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka CLIL je vyučovací metoda založená na výuce školního předmětu prostřednictvím cizího jazyka, takže žák si osvojuje znalosti a dovednosti v obou předmětech současně.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Tento předmět je nabízen žákům, kteří studují francouzštinu jako druhý cizí jazyk. Program výuky bude přizpůsoben případnému zájmu studentů o maturitní zkoušku. Pro ně bude připraven ucelený systém opakování a prohlubování znalostí z jazyka i frankofonních reálií tak, aby byli připraveni pro obě verze maturity (tzv. státní i profilovou). Plán výuky ale počítá i s nematuranty, kteří absolvovali konverzaci v předchozím školním roce a chtějí si rozšířit především praktické řečové dovednosti. Stejně jako v případě konverzace nabízené pro 3. ročník se i zde budou využívat materiály k přípravě certifikátu DELF.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Konverzace je zaměřená především na přípravu k maturitní zkoušce státní i profilové. Budou se zpracovávat témata jednotlivých maturitních okruhů, rozvíjet řečové, poslechové a písemné dovednosti a seznamovat s reáliemi. Seminář je určen tedy především pro maturanty z německého jazyka, ale i nematuranti si mohou v tomto semináři rozšířit své znalosti a schopnosti.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Konverzační, zaměřený na přípravu k maturitní zkoušce, zpracovávání témat jednotlivých maturitních okruhů, rozvíjení řečových, poslechových a písemných dovedností, nácvik reálií.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Předmět má integrující, rozšiřující a rekapitulující charakter. Žáci si prohloubí, utřídí a rozšíří celé gymnaziální učivo dějepisu a volitelných předmětů souvisejících. Propojí a hledají souvislosti dějin národních, evropských a světových. Rozšiřují a propojují dějiny regionu s vývojem České republiky a Evropy. Hlouběji se seznamují a v praxi používají poznatky a metody pomocných věd historických. Poznávají regionální historické instituce, jejich činnost a zaměření (archivy, muzea atp.). Pracují s historickými dokumenty, rozebírají a kriticky hodnotí dostupné historické prameny (hmotné, obrazové, písemné, filmové atp.) Analyzují a zobecňují získané materiály, připravují a vytváří si vlastní portfolio pramenů a materiálů.
Spolupracují na programech dvou realizovaných celodenních exkurzí.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář je zaměřen na přípravu na vysokou školu a úspěšné složení maturitní zkoušky z biologie – opakování maturitních témat, rozšíření odborné terminologie, přijímací testy.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář především pro ty žáky, kteří chtějí pokračovat ve studiu na vysokých školách technického směru. Je probíráno rozšiřující učivo, prakticky a teoreticky jsou ověřovány poznatky z již probrané látky. Důraz je kladen na systematizaci učiva a na přípravu na maturitní zkoušku a k přijímacím zkouškám.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář je určen pro studenty, kteří chtějí z estetické výchovy hudební či výtvarné maturovat nebo se připravují na přijímací zkoušky z těchto předmětů (umělecké, pedagogické, filozofické obory). Součástí semináře bude zpracování maturitních okruhů dějin a teorie umění (hudebního a výtvarného zvlášť) a společný umělecký estetický projekt s veřejným výstupem před publikem.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
V semináři je vyučováno a následně i procvičováno učivo pro přípravu k maturitní zkoušce a k přijímacím zkouškám na vysoké školy přírodovědného zaměření.
V semináři je kladen důraz na práci s testovými úlohami jako příprava k přijímačkám na VŠ. Studenti vytvářejí prezentace k probíraným tématům.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Seminář nabízí studentům shrnutí celé středoškolské matematiky. Zaměřuje se na přípravu k maturitní zkoušce a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Volitelný předmět je zaměřen především na opakování učiva informatiky k maturitní zkoušce z informatiky. Velký prostor je věnován řešení náročnějších praktických úloh s využitím různých aplikací, nedílnou součástí je i opakování teoretického učiva.
Obsah učiva odpovídá požadavkům Katalogu státní maturity vyšší úrovně obtížnosti.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Náplní tohoto opakovacího semináře je příprava studentů na maturitu a studium společenskovědních oborů na VŠ. Studenti si osvojují a upevňují poznatky z jednotlivých společenskovědních disciplín, sledují a analyzují současnou ekonomickou a politickou situaci ve světě i doma, orientují se v jednotlivých ideologiích, kriticky hodnotí různé zdroje informací.
jednoletý volitelný předmět pro 4. ročník a oktávu
hodinová dotace: 3 hodiny / týden
Volitelný předmět je zaměřen na studenty, kteří budou ze zeměpisu maturovat nebo budou konat přijímací zkoušky na VŠ ze zeměpisu. V rámci předmětu jsou opakovány základní poznatky z probrané látky a systematizovány geografické pojmy.
Student vybírá celkem tři předměty: jeden z první tabulky, dva z druhé tabulky.
Volba předmětu není podmíněna absolvováním předmětu Mezníky 20. století.
Tímto symbolem označené předměty lze absolvovat také ve 3. ročníku.
Konverzace lze studovat jako jednoletý, nebo dvouletý kurz.
Průvodce výběrem volitelného předmětu pro 4. ročník a oktávu
Chodíte do 3. ročníku nebo septimy? Vybíráte si volitelný předmět na příští rok? Nebo se jen chcete s jejich nabídkou seznámit?
Podívejte se na reportáž o volitelných předmětech pro 4. ročník a oktávu, kterou školní televize GymTV odvysílala v březnu 2021. Příspěvek přehledně představuje systém volitelných předmětů a jejich typy, konkrétní nabídka se v aktuálním školním roce může lišit.
Autorkou je Magdaléna Studená, studentka kvinty ve školním roce 2020-21.